Back to All Events

Carl Richard Söderström, keramiska objekt


”Visst kan man säga att naturen är min största inspirationskälla. Men egentligen är det hur naturen återtar det som människan har skapat, och sedan övergett, som inspirerar mig. Hur naturen försöker att bryta ner eller integrera de främmande objekt som vi placerat där. Jag har en stark fascination för det bedagade, förfallna och söndertrasade, kanske för att jag tycker att det ger en helare bild av vad det är att vara människa. Man är fri att fantisera om det som en gång har varit och vad det hade kunnat bli” säger konstnären Carl Richard Söderström.

”I skuggan av Corona-pandemin och miljöhoten förstår man verkligen att inget någonsin kommer att bli som förut och att vi behöver förhålla oss till en ny verklighet. Naturen i sig har förändrats – den finns inte längre kvar som en romantisk ide om orörda landformationer med tillhörande växter och djur. Den har sina egna behov, stick i stäv mot människans. Den agerar på egen hand för att återställa balansen – utan andra ambitioner än att anpassa sig och leva vidare – befriad från estetiska och andra värderande positioneringar.”

I arbetet med de keramiska objekten tycker han att processen ofta är mer intressant än det färdiga resultatet.
”Jag försöker ständigt vara i en rörelse framåt, bryta ny mark för mig själv. Just nu har jag ett tvåårigt arbetsstipendium från Konstnärsnämnden som ger mig ett större utrymme att pröva nya idéer och uttryck. Jag experimenterar med glasyrer och kommer i det närmare måleriet som jag har saknat i mitt långvariga utforskande av monokroma strukturer. Experimenterandet och utforskandet pushar mig till att känna mig fri i mitt uttryck, något som är starkt förknippat med både upptäckarglädje och lust.”

Carl Richard Söderström utgår från traditionella keramiska tekniker, vilka blir en del av uttrycket. Spåren av händerna får gärna synas, och arbetsmetoden växlar mellan spontana infall och tidskrävande, väl övervägda passager.

”Det är ett sökande efter något som jag inte vet vad det är, men känner igen när jag ser det.”
I utställningen på Kaleido – Carl Richards första i Uppsala – är det konsthantverkliga arbetet i centrum. Han har försökt lyfta ut och visa ett utsnitt från sin ateljé. Vi får se en blandning av nyare och äldre objekt, och får en inblick i hur hans konstnärliga forskande i material, tekniker och uttryck går till.

Carl Richard Söderström är bosatt i Stockholm. Han är bl a utbildad på Glasskolan i Orrefors och på Konstfack där han tog en masterexamen 1997. Därefter har han haft en mängd olika uppdrag och utställningar, både i Sverige och utomlands. Han är representerad av Gallerie NeC i Paris och Berg Gallery i Stockholm. Bland hans offentliga gestaltningar kan nämnas en på Uppsala Akademiska Sjukhus och en i Västerås stadshus. Flera av hans verk har blivit inköpta av Statens Konstråd och han finns representerad på bl a Röhsska museet i Göteborg och Musée National de Céramique de Sèvres i Paris. Just nu arbetar han med en 4x4x4 m stor bronsskulptur till ett torg i Värnamo.
Se även www.instagram.com/carlrichardsoderstrom

Later Event: February 6
Jin-Sook So, textil/stålduk